Soalan Lazim (FAQ) - Platform pelaburan Principal melalui GOinvest
Bahagian 1: Maklumat am
1. Bagaimanakah pelaburan boleh dilakukan dengan Principal melalui aplikasi Touch 'n Go eWallet?
Kini anda boleh melabur dalam dana Unit Amanah* (“Dana”) dengan Principal Asset Management Berhad (“Principal Malaysia”) melalui GOinvest, platform pelaburan baharu yang boleh didapati dalam aplikasi Touch ‘n Go eWallet (“Platform Pelaburan”).
*Lihat FAQ no. 7 untuk penyenaraian dana.
2. Adakah ini platform pelaburan berasaskan matlamat
Ya, ini adalah pelaburan berasaskan matlamat di mana anda boleh memilih dan merancang secara peribadi matlamat pelaburan anda.
3. Apakah perbezaan antara melabur dengan Principal melalui GO+ dan GOinvest?
| Melabur dalam dana Principal e-Cash Fund melalui GO+ | Melabur dalam Principal Islamic Money Market Fund melalui GOinvest | |
| Tujuan | Untuk kegunaan harian Peroleh pulangan harian pada baki anda dan gunakannya untuk membuat pembayaran. | Untuk simpanan Pilihan untuk anda menyimpan dan melabur wang anda. | 
| Pulangan | Pulangan bersih harian sehingga 3.41% setahun atau lebih. | Unjuran pulangan kasar* sehingga 3.95% setahun. | 
| Pengeluaran/ Pengeluaran Tunai | 
 | 
 | 
| Ufuk pelaburan | Jangka pendek. | Jangka pendek hingga pertengahan. | 
*Unjuran pulangan dikira menggunakan kadar pulangan kasar yang dijangkakan (setahun) daripada Dana dalam tempoh 12 bulan akan datang, tidak termasuk sebarang yuran pengurusan dan pemegang amanah.
4. Apakah faedah melabur dalam Platform Pelaburan ini?
- Cara mudah untuk mula melabur dari serendah RM10
- Principal Islamic Money Market Fund ialah dana patuh-Syariah
- Peroleh unjuran pulangan sehingga 3.95%* setahun.
- Platform yang selamat dan terjamin
- Anda boleh memilih matlamat pelaburan secara peribadi
- Tiada jumlah had
- Tiada tempoh terkunci
*Unjuran pulangan dikira menggunakan kadar pulangan kasar yang dijangkakan (setahun) daripada Dana dalam tempoh 12 bulan akan datang, tidak termasuk sebarang yuran pengurusan dan pemegang amanah.
5. Berapakah jumlah Dana yang tersedia dalam Platform Pelaburan?
Pada masa ini hanya satu dana, Principal Islamic Money Market Fund (Kelas D) (“IMMF”) dan kami menyasarkan untuk memasukkan lebih banyak dana pada masa hadapan.
6. Apakah Dana yang sedia ada?
Pada masa ini, hanya Principal Islamic Money Market Fund (Kelas D) (“IMMF”) dan ia adalah dana patuh Syariah.
7. Adakah Dana yang tersedia (atau akan tersedia) di bawah Platform Pelaburan ini hanya terdiri daripada Dana patuh Syariah?
Buat masa ini, kami hanya mempunyai IMMF dan ia adalah dana patuh Syariah. Pada masa akan datang, dana konvensional akan ditawarkan juga dalam Platform Pelaburan ini.
8. Di manakah saya boleh mendapatkan butiran Dana?
Anda boleh mendapatkan maklumat dana pada skrin penciptaan matlamat dan skrin butiran matlamat. Sebagai alternatif, anda juga boleh klik di sini.
9. Mengapa saya tidak boleh memuat turun Prospektus, Halaman Serlahan Produk dan/atau sebarang dokumen dana?
Jika anda tidak berjaya memuat turun sebarang dokumen dalam Platform Pelaburan, sila pergi ke https://bit.ly/FundList dan cari nama dana.
10. Adakah Dana dilindungi oleh Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM)?
Ini adalah pelaburan (bukan deposit bank), jadi ia tidak dilindungi oleh PIDM.
11. Siapakah yang layak untuk melabur melalui Platform Pelaburan ini?
Mana-mana warga Malaysia, pengguna Touch 'n Go yang berumur 18 tahun ke atas dan telah menyelesaikan proses pengesahan akaun layak untuk melabur.
12. Jika saya seorang warga asing, bolehkah saya melabur dalam Platform Pelaburan?
Pada masa ini, Platform Pelaburan kami ditawarkan kepada rakyat Malaysia sahaja.
13. Siapa yang perlu saya hubungi sekiranya saya memerlukan bantuan?
Anda boleh menghubungi Pusat Khidmat Pelanggan Principal di +(603) 7723 7260, berbual melalui WhatsApp atau e-mel pertanyaan anda ke goinvest@principal.com.my
Sila ambil maklum bahawa waktu operasi adalah pada hari Isnin hingga Jumaat, 8.45am – 5.45pm (kecuali pada hari cuti umum Kuala Lumpur dan kebangsaan).
14. Apakah yang perlu saya ambil kira sebelum melabur dalam Platform Pelaburan?
Anda dinasihatkan untuk membaca dan memahami Prospektus, dan Halaman Serlahan Produk untuk Dana sebelum melabur. Harap maklum bahawa pelaburan dalam Dana yang berkaitan membawa risiko. Garis panduan pelbagai risiko yang terlibat diterangkan dalam Prospektus Dana. Sebagai pelabur anda harus membuat penilaian risiko anda sendiri dan mendapatkan nasihat profesional, jika perlu.
15. Apakah pelaburan patuh Syariah?
Pelaburan patuh Syariah adalah pelaburan berdasarkan prinsip kewangan Islam. Prinsip panduan pelaburan patuh Syariah menetapkan pelaburan tidak boleh melibatkan sebarang unsur Riba, Gharar (kesamaran) dan Maysir (perjudian).
Bahagian 2: Bermula
1. Bagaimana saya boleh mula?
Untuk menikmati GOinvest, anda perlu memuat turun dan mendaftar dengan Touch ‘n Go eWallet.
Jika anda sudah menjadi pelabur GO+, sila ikuti langkah berikut:
- Klik pada GOinvest.
- Berikan persetujuan.
- Pilih matlamat kewangan anda.
- Sediakan jumlah yang anda ingin laburkan dan tempoh matlamat kewangan itu perlu dicapai.
- Platform Pelaburan akan mengira jumlah yang anda perlukan untuk melabur dalam sebulan dan memaparkan unjuran pulangan anda.
- Kemudian anda boleh membuat “Cash In” pertama anda untuk matlamat pilihan sendiri melalui baki Touch ‘n GO eWallet atau perbankan dalam talian FPX.
Jika anda belum menjadi pelabur GO+, sila ikuti langkah berikut:
- Klik pada GOinvest.
- Lakukan e-KYC.
- Berikan persetujuan anda.
- Pilih matlamat kewangan anda.
- Sediakan jumlah yang anda ingin laburkan dan tempoh matlamat kewangan itu perlu dicapai.
- Platform Pelaburan akan mengira jumlah yang anda perlukan untuk melabur dalam sebulan dan memaparkan unjuran pulangan anda.
- Kemudian anda boleh membuat “Cash In” pertama anda untuk matlamat pilihan sendiri melalui baki Touch ‘n GO eWallet atau perbankan dalam talian FPX.
2. Bolehkah saya membuka lebih daripada satu Platform Pelaburan?
Tidak.
3. Jika saya berdaftar dengan GO+, apakah langkah yang perlu saya lakukan untuk mula melabur dengan Platform Pelaburan?
Anda boleh meneruskan pelaburan dalam platform pelaburan jika anda sudah mempunyai GO+.
Sila rujuk Bahagian 2, Soalan 1.
4. Adakah saya perlu memberi sebarang persetujuan sebelum saya boleh teruskan?
Ya.
5. Bagaimanakah saya boleh mencipta matlamat pelaburan saya?
Terdapat matlamat peribadi yang boleh anda pilih dalam Platform Pelaburan atau anda boleh memilih simpanan am.
6. Adakah saya perlu memilih sekurang-kurangnya satu matlamat kewangan untuk memulakan pelaburan saya?
Ya, anda perlu memilih matlamat kewangan yang diperibadikan dalam Platform Pelaburan atau anda boleh memilih simpanan am.
7. Bolehkah saya mencipta lebih daripada satu matlamat kewangan?
Ya, anda boleh mempunyai berbilang matlamat kewangan tetapi hanya boleh mencipta satu matlamat kewangan pada satu masa.
8. Adakah terdapat jumlah minimum "Cash In"?
Ya, Minimum “Cash In” adalah RM10, sama ada daripada baki Touch ‘n Go eWallet anda atau daripada baki akaun bank anda melalui Perbankan Dalam Talian FPX (untuk transaksi permulaan dan akan datang).
9. Adakah terdapat had untuk jumlah “Cash In” saya ke dalam Platform Pelaburan?
Tiada had dan ia tertakluk pada had pemindahan Touch 'n Go eWallet atau akaun bank anda. Walau bagaimanapun, terdapat had RM30,000 untuk setiap transaksi melalui Perbankan Dalam Talian FPX.
10. Bagaimanakah saya boleh membuat “Cash In” untuk matlamat kewangan saya?
Anda boleh memilih untuk “Cash In” melalui Touch ‘n Go eWallet atau Perbankan Dalam Talian FPX.
11. Anda boleh memilih untuk “Cash In” melalui Touch ‘n Go eWallet atau Perbankan Dalam Talian FPX?
Anda akan dimaklumkan melalui pemberitahuan aplikasi Touch 'n Go sebaik sahaja permintaan “Cash In”anda berjaya. Anda juga boleh melihat sejarah transaksi untuk menyemak status “Cash In” anda.
12. Berapa lama masa yang diambil untuk memproses dan mengkreditkan “Cash In” saya ke dalam Platform Pelaburan?
- Jika kami menerima “Cash In” yang lengkap sebelum jam 1:00 p.m. pada Hari Bekerja, kami akan memproses dan mengkreditkan “Cash In”anda pada Hari Bekerja yang sama (menggunakan NAB seunit untuk Hari Perniagaan tersebut).
- Jika kami menerima “Cash In”selepas jam 1:00 p.m. pada Hari Bekerja, kami akan memproses dan mengkreditkan Tunai anda Pada Hari Bekerja berikutnya (menggunakan NAB seunit untuk Hari Perniagaan seterusnya).
- Kami hanya akan memproses “Cash In” yang lengkap sebaik sahaja kami menerima semua maklumat yang diperlukan. Bilangan unit yang anda terima akan dibundarkan kepada dua (2) tempat perpuluhan.
13. Mengapakah jumlah “Cash In”berjaya didebitkan daripada Perbankan Dalam Talian FPX saya, tetapi tidak dicerminkan dalam transaksi saya?
Sebab kemungkinan “Cash In”melalui FPX tidak berjaya ialah anda mungkin telah memindahkan daripada akaun bank FPX yang tidak didaftarkan di bawah nama anda.
Untuk mana-mana “Cash In” yang gagal melalui transaksi FPX disebabkan pembayaran pihak ketiga, jumlah tersebut akan dikembalikan ke dalam akaun bank masing-masing yang digunakan untuk “Cash In” dalam tempoh tiga (3) hari perniagaan daripada hari transaksi, dan sebarang caj bank yang berkenaan akan ditanggung oleh pelanggan.
Sebagai alternatif, anda boleh berhubung dengan Pusat Khidmat Pelanggan Principal di +(603) 7723 7260, berbual melalui WhatsApp atau e-mel pertanyaan anda ke goinvest@principal.com.my
Sila ambil maklum bahawa waktu operasi adalah pada hari Isnin hingga Jumaat, 8.45am – 5.45pm (kecuali pada hari cuti umum Kuala Lumpur dan kebangsaan). 
 
14. Mengapa saya mendapat mesej transaksi yang tidak berjaya melalui FPX?
- Anda mungkin telah memindahkan daripada akaun bank FPX yang tidak didaftarkan di bawah nama anda.
- Anda mungkin telah gagal dalam langkah pengesahan portal bank (cth. log masuk tidak sah ke portal bank, kemasukan Kata Laluan Satu Kali (OTP) bank tidak sah, dana tidak mencukupi dalam akaun bank, dsb).
- Anda tidak memenuhi keperluan yang diperlukan.
- Touch ‘n Go eWallet anda mungkin mengalami tamat masa sambungan, sila cuba sebentar lagi.
 
15. Berapa kerapkah saya boleh lakukan “Cash In”?
Tiada had kepada bilangan “Cash In” bagi matlamat anda.
16. Bolehkah saya “Cash In” secara tetap (iaitu: RM50 setiap bulan) melalui arahan tetap/”Cash In” automatik ke dalam Platform Pelaburan?
Tidak, ia tidak tersedia buat masa ini.
17. Adakah terdapat sebarang caj dan pembayaran apabila saya melabur dalam IMMF?
Jadual di bawah menunjukkan caj yang mungkin anda tanggung secara langsung apabila anda membeli atau membuat pengeluaran daripada IMMF.
| Bayaran Permohonan | Tiada | 
| Bayaran Pengeluaran | Tiada | 
| Caj lain yang perlu dibayar, terus oleh anda apabila membeli atau mengeluarkan unit | Sebarang caj bank yang berkenaan dan pembayaran bank lain yang dikenakan akibat pelaburan atau pengeluaran akan ditanggung oleh anda. | 
Jadual di bawah menunjukkan caj yang mungkin anda tanggung secara tidak langsung apabila anda melabur dalam IMMF.
| Bayaran Pengurusan | Sehingga 0.40% setahun daripada Kelas NAB. | 
| Bayaran Pemegang Amanah | Sehniggao 0.02% setahun daripada NAB Dana. | 
| Perbelanjaan yang berkaitan secara langsung dengan Dana | Hanya perbelanjaan yang berkaitan secara langsung dengan Dana boleh dicaj kepada perbelanjaan yang berkaitan adalah bayaran audit dan bayaran ejen cukai. | 
18. Adakah terdapat sebarang bayaran yang dikenakan jika saya melakukan “Cash In” untuk kali pertama?
Tidak, anda tidak akan dikenakan sebarang bayaran pada “Cash In” pertama anda. Walau bagaimanapun, sila semak semula dari semasa ke semasa untuk sebarang kemas kini pada masa akan datang.
19. Bolehkah saya memindahkan pelaburan saya kepada pelabur lain?
Tidak.
20. Di manakah saya boleh melihat semua aktiviti matlamat saya?
Untuk melihat aktiviti anda:
- Anda boleh klik pada ikon transaksi di bahagian bawah halaman.
- Anda boleh melihat pada skrin butiran matlamat anda.
21. Bolehkah saya “Cash In” ke Platform Pelaburan melalui perunding unit amanah Principal Malaysia dan/atau melalui cawangan Principal Malaysia?
Tidak. Anda hanya boleh “Cash In” ke dalam Platform Pelaburan melalui Touch ‘n Go eWallet atau perbankan dalam talian FPX.
Bahagian 3: Bagaimanakah cara untuk mengemas kini butiran peribadi saya?
1. Bagaimanakah cara untuk mengemas kini butiran peribadi saya pada Platform Pelaburan?
Terdapat dua cara untuk mengemas kini butiran peribadi anda:
- Anda boleh mengemas kini butiran peribadi dalam profil Platform Pelaburan kecuali Nama dan Kad Pengenalan anda, di mana ia perlu dikemas kini melalui Pusat Khidmat Pelanggan.
- Anda boleh berbual dengan Pusat Khidmat Pelanggan Principal melalui WhatsApp, hubungi di +(603) 7723 7260, atau e-melkan pertanyaan anda ke goinvest@principal.com.my
Sila ambil maklum bahawa waktu operasi adalah pada hari Isnin hingga Jumaat, 8.45am – 5.45pm (kecuali pada hari cuti umum Kuala Lumpur dan kebangsaan).
2. Bagaimanakah cara saya mengemas kini butiran peribadi saya pada Touch ‘n Go eWallet?
Untuk mengemas kini, anda boleh klik pada ikon "Profil" di bahagian atas sebelah kanan halaman utama Touch 'n Go eWallet. Sebagai alternatif, anda boleh menyerahkan butiran yang betul di https://tngd.my/careline-webform
 
3. Jika saya menukar/mengemas kini butiran peribadi saya pada Touch ‘n Go eWallet, adakah butiran peribadi saya dalam Platform Pelaburan akan dikemas kini secara automatik juga?
Tidak pada masa ini. Anda perlu mengemas kini butiran peribadi dalam profil Platform Pelaburan kecuali Nama dan Kad Pengenalan anda, di mana anda perlu mengemas kini melalui Pusat Khidmat Pelanggan.
Anda boleh berbual dengan Pusat Khidmat Pelanggan Principal melalui WhatsApp, hubungi di +(603) 7723 7260, atau e-mel pertanyaan anda ke goinvest@principal.com.my
Sila ambil maklum bahawa waktu operasi adalah pada hari Isnin hingga Jumaat, 8.45am – 5.45pm (kecuali pada hari cuti umum Kuala Lumpur dan kebangsaan).
Bahagian 4: Permohonan tempoh bertenang kepada Principal
1. Apakah maksud tempoh bertenang?
Tempoh bertenang adalah tempoh enam (6) hari bekerja dari “Cash In”pertama yang berjaya oleh pelabur Dana buat kali pertama, di mana pelabur tersebut berhak meminta bayaran balik penuh jumlah “Cash In” pertama. Tempoh bertenang akan tamat digunakan sebaik sahaja berlakunya penebusan.
  
2. Siapakah yang berhak mendapat tempoh bertenang?
Pelabur pertama Dana, tidak termasuk pekerja Principal Malaysia atau seseorang yang berdaftar dengan badan yang diluluskan oleh SC untuk berurusan dalam unit amanah..
3. Bagaimanakah cara untuk menyerahkan permintaan tempoh bertenang saya?
Sila hubungi Pusat Khidmat Pelanggan Principal di +(603) 7723 7260, berbual melalui WhatsApp atau e-mel ke goinvest@principal.com.my; anda akan dinasihati dan dibimbing mengenai cara melaksanakan permintaan tempoh bertenang.
Sila ambil maklum bahawa waktu operasi adalah pada hari Isnin hingga Jumaat, 8.45am – 5.45pm (kecuali pada hari cuti umum Kuala Lumpur dan kebangsaan).
 
4. Bilakah saya boleh mendapatkan bayaran balik selepas penyerahan permintaan tempoh bertenang?
Kami akan memulangkan jumlah “Cash In”pertama anda (termasuk bayaran permohonan) kepada anda dalam tempoh sepuluh (10) hari termasuk hujung minggu dan cuti umum dari tarikh penerimaan permohonan yang lengkap.
5. Adakah tempoh bertenang terpakai untuk “Cash In”berikutnya?
Tidak, tempoh bertenang hanya terpakai untuk “Cash In”pertama anda ke dalam Dana melalui Platform Pelaburan.
6. Saya mempunyai akaun unit amanah sedia ada yang disediakan melalui perunding unit amanah Principal Malaysia; tetapi saya melabur dalam Dana buat kali pertama melalui Touch 'n Go eWallet. Adakah tempoh bertenang terpakai?
Ya.
Bahagian 5: “Cash Out”
1. Apakah maksud “Cash Out” ?
“Cash Out” pada asasnya adalah permintaan untuk menjual unit pelaburan anda.
2. Bagaimanakah cara untuk “Cash Out” daripada Platform Pelaburan?
Anda perlu memilih matlamat untuk “Cash Out”.
3. Bilakah saya boleh membuat “Cash Out” (permintaan jual)?
Anda boleh “Cash Out”  (menjual) sebaik sahaja transaksi “Cash In”anda (beli) selesai di mana anda mempunyai unit dalam akaun.
Anda tidak dapat “Cash Out”  (menjual) dana anda semasa kitaran pemprosesan transaksi yang belum selesai di mana unit masih belum dikreditkan ke dalam matlamat pilihan anda.
 
4. Adakah terdapat jumlah “Cash Out” minimum dan maksimum?
Jumlah “Cash Out”  minimum adalah RM10 dan ia akan dikreditkan semula ke akaun bank anda dan tiada jumlah “Cash Out”  maksimum.
Sila ambil maklum bahawa kami akan melakukan “Cash Out”  sepenuhnya jika permintaan “Cash Out” anda menghasilkan baki unit di bawah baki pegangan unit minimum.
 
5. Berapa lamakah masa yang diambil untuk “Cash Out” dibayar ke akaun bank saya?
“Cash Out” boleh dibuat daripada Dana dengan melengkapkan permohonan pengeluaran dan menyerahkan kepada Aplikasi e-Wallet, atau saluran lain. Tiada sekatan pada kekerapan pengeluaran. Jumlah yang anda akan terima dikira mengikut nilai pengeluaran ditolak Bayaran Pengeluaran, jika ada. Anda akan dibayar dalam MYR dalam masa dua (2) Hari Perniagaan (T+2) selepas menerima permintaan pengeluaran lengkap. Anda perlu menanggung bayaran dan caj bank yang berkenaan, jika ada.
6. Selain daripada akaun bank saya sendiri, bolehkah saya “Cash Out” ke kad kredit saya?
Tidak. “Cash Out” hanya boleh dimasukkan ke dalam akaun bank anda.
7. Bolehkah saya menukar maklumat akaun bank saya dalam Platform Pelaburan?
Ya, anda boleh menukar dengan meletakkan nombor akaun bank yang baharu.
8. Bagaimanakah saya akan tahu apabila “Cash Out” telah dibayar ke akaun bank saya?
Anda akan menerima pemberitahuan pada Touch 'n Go eWallet bahawa transaksi “Cash Out” telah berjaya dibuat.
9. Mengapakah jumlah “Cash Out” tidak dicerminkan dalam baki akaun bank saya selepas dua (2) hari perniagaan?
Ini adalah kemungkinannya:
- Anda mungkin mempunyai “Cash Out” ke akaun bank yang tidak didaftarkan di bawah nama atau ID anda.
- Anda tidak memenuhi keperluan yang diperlukan.
- Anda tidak memberikan semua maklumat yang diperlukan dan tepat kepada kami. Jika anda gagal untuk melengkapkan permintaan “Cash Out” anda, tidak menerima permintaan “Cash Out” oleh kami atau menerima maklumat yang tidak tepat oleh kami, permintaan “Cash Out” akan dibatalkan secara automatik.
Untuk penjelasan, anda boleh berhubung dengan Pusat Khidmat Pelanggan Principal melalui WhatsApp, hubungi di +(603) 7723 7260 atau e-mel pertanyaan anda ke goinvest@principal.com.my
Sila ambil maklum bahawa waktu operasi adalah pada hari Isnin hingga Jumaat, 8.45am – 5.45pm (kecuali pada hari cuti umum Kuala Lumpur dan kebangsaan).
10. Di manakah saya boleh melihat status transaksi “Cash Out” saya?
Anda boleh melihat status transaksi “Cash Out” anda pada tab transaksi di bahagian bawah halaman.
11. Apakah maksudnya apabila status transaksi “Cash Out” ditunjukkan sebagai tidak berjaya?
- Anda mungkin ada “Cash Out” ke akaun bank yang tidak didaftarkan di bawah nama atau ID anda.
- Anda tidak memenuhi keperluan yang diperlukan.
- Anda tidak memberikan semua maklumat yang diperlukan dan tepat kepada kami. Jika anda gagal untuk melengkapkan permintaan “Cash Out”  anda, tidak menerima permintaan “Cash Out”  oleh kami atau menerima maklumat yang tidak tepat oleh kami, permintaan “Cash Out”  akan dibatalkan secara automatik.
 
12. Bolehkah saya menutup akaun Platform Pelaburan saya pada bila-bila masa yang saya mahu?
Anda boleh “Cash Out” semua jumlah pelaburan anda dan akaun tersebut hanya akan ditutup jika mempunyai baki sifar selama 12 bulan.
Bahagian 6: Kemudahan Pindahan & Pertukaran untuk Dana
1. Bolehkah saya memindahkan unit saya kepada pelabur lain?
Anda tidak boleh membuat pemindahan pada masa ini.
2. Bolehkah saya bertukar-tukar antara kelas Dana dan Dana Principal Malaysia yang lain?
Tidak, anda tidak boleh bertukar pada masa ini.
Bahagian 7: Papan pemuka Platform Pelaburan dan sejarah transaksi
1. Bolehkah saya melihat transaksi “Cash In”dan “Cash Out” saya?
Ya. Anda boleh melihat “Cash In”dan “Cash Out” dalam sejarah transaksi dan skrin butiran matlamat.
2. Apakah butiran yang dipaparkan dalam sejarah transaksi?
Sejarah transaksi akan merangkumi butiran “Cash In”, “Cash Out” dan Pengagihan Pendapatan anda.
3. Apakah maksud Agihan Pendapatan?
Pendapatan yang diperolehi oleh Dana yang diagihkan kepada pelabur berdasarkan dasar pengagihan.
Dasar pengagihan adalah setiap bulan bergantung pada tahap pendapatan (jika ada) yang dijana oleh Dana.
 
4. Apakah maksud kadar Pulangan Unjuran?
Kadar pulangan yang diunjurkan adalah kadar pulangan kasar (tidak termasuk bayaran pengurusan dan Pemegang Amanah) setahun dalam pelaburan anda oleh Principal Malaysia dalam tempoh 12 bulan akan datang.
5. Apakah maksud Unjuran Pulangan Bersih?
Unjuran Pulangan Bersih adalah anggaran pulangan pelaburan anda dalam tempoh 12 bulan akan datang. Ia dikira berdasarkan hasil kasar portfolio, ditolak bayaran (yang terdiri daripada bayaran Pengurusan dan Pemegang Amanah) sepanjang tempoh unjuran dibuat.
Sebagai contoh:
Simpanan awal sebanyak RM100,000 untuk 12 bulan, unjuran jumlah pendapatan adalah RM2,150 (berdasarkan pulangan bersih 2.15% setahun).
 
6. Apakah maksud Jumlah Pulangan dan bagaimana ia dikira?
Jumlah Pulangan adalah jumlah pulangan harian yang terkumpul dari hari bermulanya “Cash In”anda.
Sebagai contoh:
- Pelaburan permulaan RM100,000 pada harga NAV RM1.000 seunit.
- Agihan pendapatan selama 12 bulan = RM200 x 12 = RM2,400.
- Selepas 1 tahun, jumlah nilai pelaburan (dengan andaian harga NAV RM1.001) = RM100,000 x RM1.001 = RM 100,100.
- Memperoleh keuntungan daripada kenaikan NAB = RM100,100 – RM100,000 = RM100
- Jumlah pulangan (pendapatan), selepas 1 tahun = RM2,400 + RM100 = RM2,500
7. Mengapakah Kadar Pulangan Unjuran berubah-ubah?
Dana melabur dalam kebanyakannya Sukuk jangka pendek dan penempatan FD Islam, di mana kadarnya sejajar rapat dengan pergerakan dalam Kadar Dasar Semalaman (OPR) yang ditetapkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM). Sebarang pergerakan dalam OPR (kedua-duanya ke atas atau ke bawah) berkemungkinan besar akan memberi kesan ke atas unjuran pulangan kasar Dana.
Bahagian 8: "Auto Cash In" bulanan
1. Apakah "Auto Cash In" bulanan?
"Auto Cash In" bulanan ialah pelan pelaburan yang membolehkan anda melabur jumlah tetap ke dalam GOinvest pada asas bulanan.
2. Mengapa saya perlu mengaktifkan "Auto Cash In" bulanan?
Dengan melabur jumlah tetap setiap bulan (menggunakan konsep purata kos dolar), anda akan menikmati cara yang mudah dan tidak rumit untuk mula melabur secara tetap bagi mencapai matlamat kewangan anda.
3. Bagaimana cara untuk memohon atau menyediakan "Auto Cash In" bulanan?
Anda boleh memohon atau menyediakan "Auto Cash In" bulanan melalui aplikasi GOinvest dengan menggunakan akaun bank pilihan anda selepas menetapkan matlamat sebelum anda melengkapkan "Cash In" anda.
4. Berapa lama masa yang diambil untuk "Auto Cash In" menjadi efektif?
Pendaftaran "Auto Cash In" anda akan berkuat kuasa dalam tempoh masa 2 hari berkerja, tertakluk kepada kelulusan bank anda.
5. Berapakah jumlah pelaburan minimum untuk "Auto Cash In" bulanan?
Jumlah pelaburan minimum untuk "Auto Cash In" bulanan ialah RM500.
6. Apakah kaedah pembayaran yang tersedia untuk "Auto Cash In"?
Anda boleh membuat pembayaran "Auto Cash In" melalui perbankan dalam talian FPX.
7. Adakah saya perlu menetapkan "Auto Cash In" bulanan untuk setiap matlamat kewangan?
Ya, anda perlu menetapkan "Auto Cash In" bulanan untuk setiap matlamat kewangan yang anda ingin membuat simpanan tetap.
8. Bagaimanakah cara untuk menukar atau membatalkan "Auto Cash In" bulanan saya?
Anda boleh menukar atau membatalkan "Auto Cash In" bulanan anda selepas persediaan lengkap.
9. Apakah kekerapan "Auto Cash In" bulanan?
Jumlah "Auto Cash In" akan ditolak setiap bulan daripada akaun bank anda pada tarikh pilihan yang anda tetapkan.
10. Apakah tarikh transaksi untuk "Auto Cash In" bulanan?
"Auto Cash In" bulanan akan ditolak terus daripada akaun bank anda pada tarikh yang anda tetapkan. Jika ia jatuh pada hari Sabtu, Ahad atau Cuti Umum, potongan akan berlaku pada hari perniagaan berikutnya.
11. Adakah terdapat sebarang caj bayaran untuk "Auto Cash In" bulanan?
Anda tidak akan dikenakan sebarang caj ke atas potongan bulanan.
12. Mengapakah "Auto Cash In" bulanan saya gagal?
Ini mungkin disebabkan oleh sebab-sebab berikut:
•    Jumlah yang tidak mencukupi dalam akaun bank anda, atau
•    Akaun bank tidak didaftarkan di bawah nama anda, atau
•    Transaksi dalam akaun bank pilihan anda telah disekat/digantung oleh bank masing-masing
13. Apakah yuran “pre-authorisation”?
Yuran “pre-authorisation” ialah yuran yang akan ditahan sementara dari baki akaun bank anda, dan akan dikembalikan kepada anda.
14.Mengapakah terdapat yuran “pre-authorisation”?
Yuran "pre-authorisation" ini untuk memastikan akaun bank yang dipilih untuk "Auto Cash In" adalah aktif dan sah untuk potongan bulanan.
15.Berapakah jumlah yuran “Pre-authorisation”?
Jumlah yuran “Pre-authorisation” ialah RM1.
16. Berapa lamakah masa yang diperlukan untuk yuran “pre-authorisation” dikembalikan?
Yuran “Pre-authorisation” akan dikembalikan secara automatik dalam masa 2 hari perniagaan. Sekiranya anda tidak menerima bayaran balik dalam masa yang ditetapkan, anda boleh menghubungi Pusat Khidmat Pelanggan Principal melalui WhatsApp, hubungi di +(603) 7723 7260, atau e-melkan pertanyaan anda ke goinvest@principal.com.my.
Sila ambil maklum bahawa waktu operasi adalah pada hari Isnin hingga Jumaat, 8.45 pagi – 5.45 petang (kecuali pada hari cuti umum Kuala Lumpur dan kebangsaan).
Bahagian 9: Keselamatan dan privasi
1. Adakah butiran peribadi saya dalam Touch ‘n Go eWallet selamat?
Touch 'n Go eWallet memastikan bahawa butiran peribadi anda tidak akan dikongsi atau dijual kepada mana-mana pihak lain, menurut Akta Perlindungan Data Peribadi 2010. Walau bagaimanapun, dengan mendaftar untuk Platform Pelaburan, anda telah memberikan kebenaran untuk butiran peribadi yang diperlukan untuk dikongsi dengan Principal untuk memudahkan pembukaan akaun dan pengendalian akaun pelaburan.
Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai dasar privasi Touch 'n Go eWallet di https://www.tngdigital.com.my/tng-group-s-privacy-statement dan notis privasi Principal Malaysia di https://www.principal.com.my/en/privacy-notice-my
2. Bagaimanakah saya dapat memastikan bahawa akaun Touch ‘n Go eWallet saya selamat?
- Pastikan anda telah mengaktifkan skrin kunci automatik pada telefon pintar anda.
- Jangan kongsi PIN 6 Digit anda dengan sesiapa sahaja.
- Jangan kongsi OTP anda dengan sesiapa. Pastikan butiran OTP anda selamat.
3. Apakah yang perlu saya lakukan jika saya kehilangan telefon pintar yang mempunyai akaun Touch ‘n Go eWallet saya?
- Langkah 1: Hubungi Touch ‘n Go eWallet Careline di 03-5022 3888 untuk menggantung akaun Touch ‘n Go eWallet anda serta-merta. Ini adalah untuk melindungi baki dalam akaun Touch 'n Go eWallet anda.
- Langkah 2: Hubungi pembekal perkhidmatan mudah alih untuk menyekat kad SIM anda dengan segera, untuk mengelakkan sebarang percubaan.