Pindahan Transaksi

1. Apakah makna Pindahan?

Pindahan pada dasarnya adalah permintaan transaksi Jual dan Beli. Kemudahan pindahan membolehkan anda beralih daripada (jual) dan beralih kepada (beli) mana-mana dana yang diluluskan oleh KWSP yang membenarkan pindahan unit.


2. Bolehkah anda memilih lebih daripada satu dana untuk pindahan keluar?

Ya, anda boleh memilih lebih daripada satu dana dari papan pemuka pelaburan i-Akaun KWSP atau terus masuk ke papan pemuka Principal untuk memulakan permintaan pindahan anda.

2


3. Bolehkah anda membuat pindahan kepada lebih daripada satu dana?

Ya, anda boleh klik pada "+Tambah Dana Lain" dan pilih dana dari tab tekan bawah dan peruntukkannya ke bahagian "Pindahan Kepada".

 
3


4. Adakah anda perlu menunjukkan bilangan unit untuk membuat pindahan? 

Ya, anda dikehendaki untuk menunjukkan bilangan unit untuk pindahan separa. Untuk pindahakan semua unit anda dari dana tertentu kepada yang lain, anda boleh menandakan pada kotak "Tukar semua". Sekiranya baki unit dalam dana pindahan keluar kurang daripada unit minimum pegangan yang dibenarkan, pindahan anda akan ditolak.

4


5. Bilakah anda boleh membuat permintaan pindahan transaksi (iaitu jualan) dari dana anda?

Anda boleh membuat permintaan pindahan (iaitu jualan) sebaik sahaja urus niaga pelaburan (iaitu belian) selesai jika anda mempunyai unit dalam pegangan dan/ atau akaun anda. Anda tidak dapat membuat pindahan (iaitu jualan) sebarang dana semasa urus niaga dan/ atau kitaran pemprosesan menunggu yang unitnya belum dikreditkan ke dalam pegangan dan/ atau akaun anda.


6. Bolehkah anda menukarkan unit anda dari akaun skim KWSP yang dilaburkan di bawah perunding unit amanah Principal?

Ya, anda boleh melakukan permintaan pindahan dalam talian melalui i-Akaun Pelaburan KWSP atau terus log masuk ke platform Principal.

6


7. Bolehkah anda membuat penyerahan dalam talian untuk pindahan unit anda dalam akaun skim tunai anda yang dilaburkan melalui pengeluaran dari Akaun 55 dan/ atau Akaun Emas KWSP anda?

Di papan pemuka Principal anda akan dapat melihat akaun skim tunai anda yang dilaburkan melalui Akaun 55 dan Akaun Emas KWSP. Walau bagaimanapun, kemudahan pindahan dalam talian untuk akaun skim tunai masih belum tersedia. Sementara itu, anda boleh pergi ke mana-mana cawangan Principal yang terdekat dengan anda untuk mengemukakan permintaan pindahan.


8. Bolehkah anda membuat penyerahan dalam talian untuk membuat pindahan unit anda dalam dana Principal yang dilaburkan melalui CIMB Bank atau iFast (untuk skim KWSP dan Tunai)?

Tidak, anda tidak boleh. Anda perlu menghantar permintaan pindahan anda kepada CIMB Bank atau iFast secara terus.


9. Bolehkah anda menyambung semula dengan penyerahan anda jika anda menerima mesej bahawa pindahan anda menjadi dana tidak sesuai dengan pilihan risiko anda?

Anda mempunyai pilihan untuk:

•    Teruskan dengan pindahan dana anda dengan mengklik pada butang "Setuju & Teruskan" yang mengakui mesej isyarat tidak sepadan; atau


9

•    Keluarkan dan gantikan dana yang sesuai di dalam pindahan anda ke senarai.


10. Bilakah permintaan transaksi anda yang dikemukakan (permintaan pindahan) diproses oleh Principal?

Pesanan pembelian anda akan diproses pada hari perniagaan yang sama sekiranya anda telah berjaya mengemukakan permintaan transaksi dan diterima oleh Principal sebelum pukul 4 petang. Sekiranya anda telah berjaya mengemukakan permintaan transaksi dan diterima oleh Principal selepas 4 petang atau pada hari bukan perniagaan, pesanan akan diproses pada hari perniagaan berikutnya.

11. Bilakah dana pindahan keluar akan didebitkan dan menukar dana dikreditkan dalam pegangan anda?

Dana masing-masing akan didebitkan dan dikreditkan dalam masa tiga hari perniagaan anda (T+2) untuk dana tempatan dan empat hari perniagaan (T+3) untuk dana asing.

12. Bilakah anda tahu tentang harga/ NAB untuk dana yang anda berikan?

'Harga Indikatif/ NAB' yang dapat anda lihat dalam skrin urus niaga adalah 'harga indikatif'. Ini biasanya adalah harga dana/ NAB pada hari dagangan terkini (iaitu harga dana hari kerja yang lalu). Harga indikator ini BUKAN harga urus niaga sebenar dana yang anda beli atau jual. Harga unit amanah di Malaysia adalah berdasarkan "harga hadapan". Ini bermakna jika anda berurusan hari ini sebelum pukul 4 petang, anda akan mendapat nilai dana seperti harga penutupan pasaran hari ini. Walau bagaimanapun, anda akan mengetahui harga dalam satu hari bekerja. Sekiranya anda berurusan hari ini selepas 4 petang, anda akan mendapat nilai dana pada harga penutup pasaran esok. Walau bagaimanapun, anda akan mengetahui harga dalam dua hari bekerja.


13. Apa yang berlaku selepas anda berjaya menyerahkan permintaan transaksi pindahan anda secara dalam talian?

Anda akan menerima notis pengesahan transaksi; diikuti oleh dua (2) e-mel dari Principal.

11

i.    E-mel pertama: selepas transaksi dalam talian anda berjaya diserahkan.
ii.    E-mel kedua: selepas unit telah diproses ke dalam pegangan anda (T+2 atau T+3 hari kerja) dan Penyata Akaun sudah siap.


14) Bagaimanakah anda dapat melihat akaun pelaburan dan/ atau pegangan akaun anda?

Sebaik sahaja pelaburan/ dana anda didebitkan dan dikreditkan dalam pegangan anda, anda akan menerima pemberitahuan e-mel. Sebagai alternatif, anda juga boleh log masuk ke papan pemuka Principal untuk melihat butiran pelaburan anda dan/ atau pegangan akaun.

12

12

  

15. Bagaimanakah anda boleh melihat status pemprosesan transaksi pindahan anda?

Anda boleh merujuk kepada Sejarah Transaksi di tab menu sebelah kanan atas yang akan menunjukkan status kesemua urus niaga anda yang berjaya dihantar. Status yang dilabel dengan 'Sedang Diproses' bermaksud transaksi sedang menunggu proses pemprosesan. Sebaik sahaja urus niaga diproses dan unit dikreditkan ke dalam pegangan akaun anda, urus niaga akan dikeluarkan dari Sejarah Transaksi dan dipaparkan dalam dana dan/ atau lejar akaun anda dengan butiran yang lengkap.

13
 
13