Keselamatan dan Privasi

1. Bagaimanakah anda memastikan anda mengakses laman sesawang yang sebenar?

Ini adalah laman web selamat yang menggunakan teknologi penyulitan TLS (Transport Layer Security) yang diaktifkan oleh sijil SSL untuk melindungi maklumat anda dan memastikan keselamatan urus niaga dalam talian anda. Sila pastikan bahawa anda mengakses alamat webnya yang bermula dengan https:// dan biasanya anda akan melihat sekatan keselamatan ketika anda mengakses laman web yang selamat.

1

2. Sejauh manakah selamat untuk melakukan transaksi?

Semua urus niaga diproses dengan keselamatan yang ketat menggunakan protokol Lapisan Soket Selamat (SSL), standard keselamatan yang digunakan oleh kebanyakan institusi kewangan. Ia diverifikasi oleh DigiCert, pihak berkuasa utama mengenai keselamatan internet. Apabila anda log masuk ke akaun anda, kunci akan ditunjukkan dalam bar status dan anda sentiasa boleh memeriksa sijil digital pelayan. Sila semak nasihat keselamatan kami berkaitan Pancingan Data dan Perisian Hasad. Anda juga boleh melihat amalan keselamatan untuk melindungi kata laluan anda


3. Adakah anda perlu mengosongkan cache pelayar (sejarah/ maklumat pelayar internet) selepas anda menyelesaikan sesi anda?

Cara yang lebih baik ialah mengakses pelayar dengan menggunakan mod Pelayaran InPrivate, Penyamaran atau Peribadi:

Internet Explorer Pada menu, pilih "Tetingkap InPrivate baharu."
Google Chrome Pada Chrome, klik "Tetingkap penyamaran baharu".
Mozilla Firefox Pada Firefox, klik pada "Buka Menu", klik "Tetingkap Peribadi Baharu"
Safari (iPhone atau iPad)

1. Lancarkan Safari dari skrin Utama anda.

2. Ketik pada butang tunjukkan halaman di bahagian kanan bawah skrin anda. Ia kelihatan seperti dua segi empat.

3.Ketik Peribadi di sudut kiri bawah.

4.Ketik pada selesai di sebelah kanan bawah skrin anda pada prompt yang muncul mengesahkan bahawa anda berada dalam Mod Pelayaran Peribadi.


Jika pelayar anda tidak berada dalam mod InPrivate, penyamaran atau Peribadi, sebagai langkah privasi tambahan, anda harus mengosongkan cache pelayar (sejarah/ maklumat pelayar internet yang disimpan dalam fail internet) selepas setiap sesi transaksi dalam talian. Ini adalah untuk menghalang orang lain melihat maklumat transaksi sulit yang dilakukan.

Internet Explorer

1. Pada menu, klik "Alat" dan pilih "Pilihan Internet".

2. Dalam tetingkap "Pilihan Internet", pilih tab "Umum".

3. Dalam tab "Umum", di bawah bahagian sejarah pelayaran, klik pada "Padam".

4. Dalam tetingkap Sejarah Padam Pelayar, pilih "Fail Internet sementara dan fail laman web" dan "Data kuki dan data tapak".

5.Klik "Padam" untuk memadam semua fail dan kuki internet sementara.

Google Chrome

1. Pada Chrome, klik sebelah kanan pada "Peribadikan dan Kawal Google Chrome" dan pilih "Tetapan".

2. Di bahagian bawah halaman Tetapan, klik "Lanjutan".

3. Di bawah bahagian "Privasi dan keselamatan", klik "Kosongkan data pelayar".

4. Dalam tetingkap "Kosongkan data pelayaran", tetapkan nilai "Julat masa" kepada "Semua masa".

5. Pilih "Sejarah pelayaran", "Data kuki dan data tapak lain" dan "Imej dan fail cache" kemudian klik "PADAM DATA".

Mozilla Firefox

1. Pada Firefox, klik pada "Buka Menu" dan kemudian pilih "Sejarah". Klik pada "Kosongkan sejarah terkini".

2. Dalam tetingkap Kosongkan Semua Sejarah, tetapkan "julat masa" untuk mengosongkan nilai kepada "Semua".

3. Di bawah bahagian "Butiran", tandakan kotak "Sejarah Pelayaran dan Muat Turun", "Kuki" dan "Cache" kemudian klik "Kosongkan Sekarang".

Safari (iPhone atau iPad)

1. Pergi ke Tetapan > Safari.

2. Ketik Kosongkan Data Sejarah dan Laman Web.

 

4. Apa yang boleh anda lakukan untuk melindungi maklumat dalam talian anda?

•    Jangan dedahkan kata laluan atau butiran akaun anda kepada mana-mana orang yang tidak dibenarkan.
•    Jangan klik pada pautan dalam e-mel daripada pengirim yang anda tidak kenal. E-mel ini sering mengandungi perkataan yang salah dieja pada alamat e-mel penghantar atau mengisi borang dalam mesej e-mel dan laman web yang tidak dipercayai.
•    Berhati-hati dengan panggilan atau e-mel yang tidak dijangka yang meminta maklumat peribadi, kata laluan atau butiran kewangan. Pengurus tidak akan menghantar e-mel atau SMS kepada anda untuk mengesahkan atau memberikan maklumat sensitif/sulit.
•    Cipta kata laluan pintar dengan menggunakan kombinasi nombor, huruf besar dan huruf kecil. Elakkan menggunakan kamus atau kata laluan generik atau kata laluan yang mudah dikenalpasti dengan anda (cth. nama keluarga, hari jadi, pass1234, dll.)
•    Jangan berkongsi kata laluan anda atau tuliskannya. Cegah pelayar daripada menyimpan id login dan kata laluan anda. Kata laluan tidak sepatutnya diisi secara automatik oleh komputer.
•    Ubah kata laluan dengan kerap. Pilih kata laluan yang berbeza untuk setiap akaun dalam talian. Sebagai contoh, menggunakan kata laluan yang sama pada akaun bank dan media sosial atau e-mel boleh meningkatkan risiko kecurian identiti atau penipuan.
•    Apabila anda log masuk, anda berada dalam sesi yang selamat. Pastikan alamat web bermula dengan https://.
•    Ingatlah untuk log keluar jika anda meninggalkan dari komputer anda atau anda telah menyelesaikan tugas anda.
•    Elakkan menggunakan Wi-Fi awam atau komputer awam untuk melakukan transaksi dalam talian.
•    Hanya gunakan perkhidmatan dalam talian pada komputer dengan perisian antivirus dan anti-spam yang terkini.
•    Kosongkan cache pelayar (sejarah/maklumat pelayar internet) selepas setiap sesi urus niaga internet.
•    Jangan dedahkan kata laluan atau butiran akaun anda kepada mana-mana orang yang tidak dibenarkan.
•    Jangan klik pada pautan dalam e-mel daripada pengirim yang anda tidak kenal. E-mel ini sering mengandungi perkataan yang salah dieja pada alamat e-mel penghantar atau mengisi borang dalam mesej e-mel dan laman web yang tidak dipercayai.
•    Berhati-hati dengan panggilan atau e-mel yang tidak dijangka yang meminta maklumat peribadi, kata laluan atau butiran kewangan. Pengurus tidak akan menghantar e-mel atau SMS kepada anda untuk mengesahkan atau memberikan maklumat sensitif/sulit.
•    Cipta kata laluan pintar dengan menggunakan kombinasi nombor, huruf besar dan huruf kecil. Elakkan menggunakan kamus atau kata laluan generik atau kata laluan yang mudah dikenalpasti dengan anda (cth. nama keluarga, hari jadi, pass1234, dll.)
•    Jangan berkongsi kata laluan anda atau tuliskannya. Cegah pelayar daripada menyimpan id login dan kata laluan anda. Kata laluan tidak sepatutnya diisi secara automatik oleh komputer.
•    Ubah kata laluan dengan kerap. Pilih kata laluan yang berbeza untuk setiap akaun dalam talian. Sebagai contoh, menggunakan kata laluan yang sama pada akaun bank dan media sosial atau e-mel boleh meningkatkan risiko kecurian identiti atau penipuan.
•    Apabila anda log masuk, anda berada dalam sesi yang selamat. Pastikan alamat web bermula dengan https://.
•    Ingatlah untuk log keluar jika anda meninggalkan dari komputer anda atau anda telah menyelesaikan tugas anda.
•    Elakkan menggunakan Wi-Fi awam atau komputer awam untuk melakukan transaksi dalam talian.
•    Hanya gunakan perkhidmatan dalam talian pada komputer dengan perisian antivirus dan anti-spam yang terkini.
•    Kosongkan cache pelayar (sejarah/maklumat pelayar internet) selepas setiap sesi urus niaga internet.


5. Apakah OTP?

Kata Laluan Sekali atau Pin "OTP" adalah kod pengesahan 6 digit yang unik yang dihasilkan oleh sistem. OTP bertindak sebagai jaminan tambahan untuk anda apabila anda membuat hantaran transaksi dan melakukan kemas kini profil.

5  


6. Bagaimanakah anda mendapatkan OTP anda?

OTP anda akan dijana dan dihantar ke telefon bimbit berdaftar anda dalam rekod kami sebelum setiap penghantaran permintaan transaksi. Kod pengesahan 6 digit akan dihantar ke nombor mudah alih anda melalui SMS.
Nota: Bagi pelanggan yang berada di luar negara, rangkaian mudah alih anda mesti disokong oleh myprovider rangkaian mudah alih anda dan anda boleh menerima protokol keselamatan yang relevan.


7. Apakah tempoh sah OTP?

OTP hanya sah selama 4 minit.


8. Apa yang perlu anda lakukan jika anda tidak menerima OTP anda?

Anda boleh mengklik butang "Hantar Semula". Walau bagaimanapun, OTP adalah terhad untuk 3 kali penjanaan dalam masa 5 minit. Selepas 5 minit pertama, anda mesti menunggu selama 15 minit untuk mengembalikan semula OTP sekali lagi. Anda juga boleh menyemak dengan pembekal khidmat mudah alih anda jika terdapat sebarang masalah sambungan.

8

 


9. Apakah TAC

Kod Pengesahan Transaksi kod pengesahan 6 digit yang unik yang merupakan sistem yang dihasilkan oleh KWSP.
 9


10. Kenapa anda melihat halaman "Log Keluar Keselamatan" selepas anda log masuk atau telah membiarkannya terbiar untuk masa yang lama?

Jika anda meninggalkan sesi log masuk terbiar dari aktiviti terakhir anda dalam 15-minit atau lupa untuk log keluar, sistem akan menetapkan semula sesi dan log masuk anda secara automatik selepas 15 minit.